Nyheter
October 22, 2024

Chrome gir brukere kontroll over tredjeparts informasjonskapsler

Chrome beveger seg mot en ny opplevelse som gir folk muligheten til å ta et informert valg når det gjelder tredjeparts informasjonskapsler.

Chrome gir brukere kontroll over tredjeparts informasjonskapsler

Fra og med 7. oktober 2024, la vi merke til en melding i konsollen: Chrome beveger seg mot en ny opplevelse som lar folk ta et informert valg angående tredjeparts informasjonskapsler.

Chrome beveger seg mot en ny opplevelse som lar folk ta et informert valg angående tredjeparts informasjonskapsler.

Det ser ut som ingenting har endret seg fra forrige oppdatering for brukere og annonsører enda.

Vi anbefaler fortsatt å sette førsteparts informasjonskapsler og forlenge informasjonskapslenes levetid.

Les mer om tidligere meldinger og kunngjøringer fra Google i vår nyhetspost om “Tredjeparts informasjonskapsler vil bli blokkert i Chrome-versjoner som en del av Privacy Sandbox”. Der diskuterer vi i detalj hvordan man bør forholde seg til Chrome sine Privacy Sandbox-oppdateringer, beskriver nyttige tips for å sette opp førsteparts informasjonskapsler fra ditt domene og hvordan man forlenger informasjonskapslenes levetid.

Hva vi vet med sikkerhet:

I stedet for å eliminere tredjeparts informasjonskapsler helt, som opprinnelig planlagt, annonserer Google nå en ny funksjon som lar brukere ta informerte valg om hvordan disse informasjonskapslene brukes. Denne nye opplevelsen vil gjelde på tvers av hele deres nettleseropplevelse, ikke på nettsted-til-nettsted basis, og brukere vil kunne justere sine preferanser når som helst.

Denne endringen kommer etter flere års forsinkelser og tilbakemeldinger fra personvernforkjempere, regulatorer og industriledere. Google ønsker å finne en balanse mellom å støtte brukerens personvern og opprettholde et konkurransedyktig digitalt annonseringsøkosystem. De nye kontrollene vil være en del av bredere personverninitiativ, som Privacy Sandbox, som har som mål å erstatte informasjonskapsler med mindre påtrengende sporingsteknologier, men bekymringer om Googles dominans på annonsemarkedet og potensielle begrensninger ved disse alternativene vedvarer.

Vi vil holde deg oppdatert på hva Google introduserer videre i personvernsverktøy, innovasjoner innen server-side sporing og de nyeste endringene som påvirker ditt analyseoppsett.