Søkemotoroptimalisering, SEO

Med flere milliarder dokumenter på nettet og brukere som oftere og oftere bruker søkemotorer for å finne frem, er det viktigere enn noen gang å være synlig på google, sesam, yahoo osv. Målet er ikke å komme på side 40, men helst blandt de 10 øverste på søk som er relevant med ditt nettsteds innhold. Her er noen elementære tips for hvordan du skal synes godt i søkemotorene.

Registrer siden din

Kanskje en selvfølge, men registrer siden din i så mange søkemotorer som mulig! Gjør et søk på google etter feks add url search engine så finner du mer en nok å starte med 😉

Linker til deg

Etter at du er registrert er det aller viktigste at andre linker til din side. Det beste er om disse sidene har bra pagerank (den kan du sjekke her) og at innholdet på siden som linker til deg er relevant. Men det viktigste er altså at noen linker til deg. Hvis du lurer på om det er noen som linker til deg kan du søke etter link:www.dinside.no på google. Et greit tips er å registrere siden din i ulike kataloger på nettet.

Måten du skriver på

Et annet veldig viktig punkt er hvordan du bruker h-tagger og andre html-tagger. Måten du bruker dette på vil fremheve ord som er viktigere ift ditt innhold enn andre ord. Husk å alltid få med relevante ord i overskriftene dine. Brukern av h-tagger, strong, em m.fl er kanskje undervurdert av mange. Alt for mange bruker h1 på sine overskrifter og lar det være med det. Sett en h2 rundt ingressen din og bruk gjerne h3 på underoverskrifter osv. Men ikke sett en h1 tagg rundt alt innholdet! Det har ingen effekt, kanskje motsatt av hva man ønsker.

Title og Meta

Title-taggen er veldig viktig. Det er den sterkeste indiksjonen på hva siden din dreier seg om og brukes som link-tekst på resultatsidene hos søkemotorene. Og neida, meta-tagen er ikke død og søkemotorene bruker metadata. Det du har i descriptionmeta-taggen din er hos mange søkemotorer den teksten som kommer opp på de treffene som vises. Har du ikke noen description så prøver søkemotoren selv å finne et kort sammendrag. Det er ikke alltid like vellykket..

Domene og url’er

Et relevant domenenavn er viktig. Et domene som inneholder navn eller ord som er relevante er gull verdt i mange tilfeller. Tenk deg godt om før du handler domenet. Det hjelper også litt å ha en url som inneholder ordene du vil fremheve. Dvs at en url som http://www.biler.no/volvo/index.html er langt bedre enn http://www.biler.no/index.html?bilId=162376. Bruk en urlrewriter for å lage attraktive url’er.

Nettstedets tekniske tilstand

Den tekniske tilstanden til nettstedet er viktig. Det kan være vanskelig og tidkrevende å finne alle små feil som gjør livet surt for indekseringsrobotene. På FunnelWebCentral finnes det et gratis verktøy som gir deg en teknisk analyse av ditt nettsted. Den rapporterer en hel rekke interessante data og gir deg tips om hva du bør forbedre. Programmet kan du laste ned her (freeware, ca 11,4 MB)

Robots.txt og sitemaps

Robots.txt forteller indekseringsrobotene hva som ikke skal indekseres. Du finner en av mange robot.txt tutorials her. En viktigere ting er å fortelle robotene hva de skal indeksere. Et sitemap er en xml-fil med url’er til alle dine dokumenter og settes opp etter en standard. De kan lese mer om sitemaps her. Du kan lage deg en konto på Google Webmasters Tools og registrere ditt sitemap. Der ser du også status for indeksering av din side mm.

Andre ting som er greit å tenke på

Søkemotoroptimalisering tar tid. Du ser ikke resultatet etter 5 minutter. Google gir alle nettsteder en pagerank og den indikerer til en viss grad hvor høyt opp du kommer. Men denne pageranken er ikke noe å måle seg etter fra dag til dag. Fokuser på å gjøre innholdet så bra som mulig så vil resultatene komme etter hvert. En annen ting som er greit å ha i bakhodet er kvalitet er bedre enn kvantitet. De fleste nettsteder har et tema. På serverside.no vil vi heller ha 100 utviklere på besøk hver dag enn 10.000 marinebiologer!